torsdag 17 februari 2011

Hur man rappar med bl a flow!

Godmorgon alla hängivna bloggläsare. Jag tänkte med detta lilla inlägg hjälpa alla ni killar och tjejer som drömmer om att bli rappmästare.

När man rappar händer det lätt att man låter hetero, därför är det viktigt att jobba på sitt flow tills det inte längre går att undvika att höra att det är en äcklig bög som rappar.

Många rappare gör detta genom alliteration. Alliteration betyder att du säger flera ord i rad som samtliga börjar på samma bokstav: "Hönan hade handlat hamstrar.” Detta är såklart jättesvårt att göra, det är nästintill omöjligt att hitta ord som börjar på samma bokstav, det är verkligen en utmaning att använda alliteration. Men när man lyckas så framstår det som att man har flow. 
Många anser att alliteration är fattigt eftersom det är så jävla enkelt, men det är mestadels folk som är riktiga rappare som tycker så. Lyssnare som inte själv rappar kan inte se enkelheten i det utan hör bara flowet och tänker "den där rapparen är avancerad".

Man kan även göra liknande strukturer genom att rimma ordens vokaler, genom att lägga stor vikt vid de vokaler som passar bäst: "antAgligen hAr sällskApet betAlat". Detta är självklart också jättesvårt, nästintill omöjligt. Att hitta ord med vokaler är bara det en pers, men att hitta ord med samma vokal är som att hitta en nål i en höstack. Men när du väl lyckats så kommer folk tro att du har en avancerad rimstruktur.

När du kombinerar dessa två tekniker samt avslutar varje rad med ett enkelt rim i stil med "dag" och "slag" så är du en fullfjädrad homorappare.
Folk kommer att förundras över hur din text flyter över beatet(förutsatt att dom inte själv är riktiga rappare) och du kan börja din resa mot toppen av svensk hiphop aka botten av svensk musik.

                                                   Timbuktu, en av sveriges kändaste rappare


Lycka till alla hungriga MC's to be!

Mvh/Mr Cool

8 kommentarer:

  1. Du gör mig glad, tack för tipsen! Jag ska börja öva så snart som jag lärt mig alla vokaler!

    SvaraRadera
  2. Bästa tipsen sen min pappa sa att jag skulle ta mitt liv.

    SvaraRadera
  3. Haha du är underbar! Men en liten fråga bara, då detta var sarkaasm, hur gör man igentligen? För att vara hetro? Jag menar, flerstaviga rimm (som ni använder) är ju också en form av ordlek (eller?) Jag menar, Seron höll ju på mycket med både flerstaviga rim och sånt du beskrev här ovan. Var han bisexuell då?

    SvaraRadera
  4. Flerstaviga rim är svårt, alliterationer och vokalbetoning är enkelt.

    SvaraRadera
  5. du är fan bäst bara så du vet det

    om du inte visste det alltså

    så nu vet du det om du inte gjorde det

    SvaraRadera
  6. felstaviga rim är lättast!!

    SvaraRadera
  7. Timbuktu är nog ganska lycklig och nöjd med sig själv. Denna tanke gör mig helt jävla stirrig!

    SvaraRadera